Verdens bedste brød

Verdens bedste brød
                       med MadsenMetoden

Kvalimad sitet er genialt. Da jeg begyndte at kikke efter kage opskrifter fandt jeg sitet.
Jeg har har meget lidt talent for madlavning og bagning, og syntes
så heller ikke det var sjovt eller hyggeligt.
Jeg er god til at læse og følge alle mulige andre anvisninger, men
opskrifter ?! Jeg fatter BRIK.
Max som han hedder på Kvalimad har lavet en del video opskrifter
som gør det hele meget lettere for mig.
Jeg prøver at følge hans exempel for at gøre tingene så let at forstå som muligt.
Jeg har næsten fået lyst til at lære at lave lækker med pga Kvalimad.
                         ---------------------------------------------------------
Jeg har skrevet "Med Madsen Metoden" fordi Max (se den oprindelige opskrift under kildeangivelse i bunden) vender dejen ud på bordret for at slå den ned, og jeg bare slår den ned i skålen. Så tænker du, jammen mangler der så ikke noget mel. Det er nok ikke overdrevet når jeg siger jeg har bagt det brød mere end 500 gange og jeg kan ikke smage forskel.


½ l.    vand
3  tsk. salt
gær    på størrelse med en ært
1  l.    hvedemel



1. hæld vand op i en skål og opløs salt og gær i vandet
2. tilsæt melet og rør rundt, med skaftet af en grydeske, til alt melet er vådt.
3. sæt til hævning ved stuetemp i 12 timer

4.  slå dejen ned og lad den hæve i to timer mere.
5. sæt en gryde i ovnen , eller noget ildfast med låg
    og tænd på 250 grader. Jeg tænder efter en time´s
     hævning.
6. vend dejen over i den varme gryde og bag i 30 min.
7. efter 30 min ta´låget af gryden og bag 10-15 på
    230 grader.
8.  vend brødet ud af gryden med det samme.


Du kan bruge lidt mere gær og lave hævetiden lidt kortere
helt ned til 7 timer med den første hævning, og sæt skålen i stuen feks eller hvilket rum der er varmest
Du kan forlænge hæve tiden op til et døgn hvis du stiller den koldt, feks i køleskabet
Du lærer hurtigt opskriften at kende, den meget nem

Du kan bruge den mel du har lyst til. Rugmel majsmel og op til 2 dl durum mel. 
Du kan sætte smag i med kærner og frø eller tørrede bær. 
Dejen kan blive meget vaad eller meget fast, og begge er ok.




                         VIDEO HER











Kun hvedemel og græskar også i dejen
kun hvedemel med birkes på og i dejen og tørrede trænebær


kilde kvalimad.dk
                                          

2 kommentarer :

  1. Hej Susanne

    Jeg har givet dig en blogaward, som du kan læse mere om her: http://momses-univers.blogspot.com/2012/03/blogaward.html

    Jeg kan rigtig godt li' dit enkle design - og så faldt jeg pladask for dit lille nuttede pindsvin. ;o)

    Giv selv awarden til andre bloggere med max. 100 læsere.

    Ha' en rigtig dejlig dag.

    Bettina
    www.momses-univers.blogspot.com

    SvarSlet
  2. TAk det er jeg meget glad for. Jeg ser lige på hvordan ejg giver den vidre

    SvarSlet