Citronmåne

                                       
En let luftig ikke for sød kage en let smag af marcipan og en frisk smag af citron. Den er let at håndterer, går ikke så let i stykker og krummer ikke så meget. Den er næsten bedre efter at havde været frosset, men super som frisk bagt

200 grader

det våde:
100 g.  solsikke eller majsolie eller smeltet smør
200 g.  sukker
  50 g.  citronsaft og revet skal fra en øko-citron
   4       æg
250 g.  marcipan 


det tørre:
200 g.  mel
   2  tsk. bagepulver
   1  tsk. natron


1. tænd ovnen på 200 grader
2. klip bagepapir så det passer til bunden af formen
3. put det våde i foodprocessor og blendt til en jævn masse
    marcipan skåret i små stykker 
4. put det tørre i og blendt i på lav hastighed til melet er fordelt. Endelig ikke længer tid
5. fordel i formen eller formene
6. læg et drivvådt viskestykke om formen. Jeg har klippet
     gamle viskestykker til så det passer til bageformen. Viskestykkefiffet link
7. bag i 30 - 40 min

                            bagetiden er vejledende
                         og husk at viskestykket fiffet
                               forlænger bagetiden


Fra jeg tænder ovnen og til jeg sætter kagen i ovnen og jeg har vasket op går der ca  25 min.


Den kan godt blive lidt brændt på toppen, hvis du bager en høj kage. Det er pga der er meget marcipan i dejen, men den skal jo alligevel skæres af. Video exemplet kunne måske godt ha´ været taget ud 5 min før.

BAGERRÅD:
Bag den på to plader under.
Dæk den til med staniol den sidste del af bagetiden. 
( meget begrænset virkning men alt gælder.)
Bag en enkelt eller to bunde af gangen.




                        SE VIDEO HER

(hvis du ikke laver den med en foodprocessor men med piskeris
så riv marzipanen lige ned i det våde til sidst, så klumper den ikke
så let sammen igen.)
26 cm
et er opskriftenX3 i en form på 35 cm i diameter

X 1½ :
Det våde.
    6     æg
 75  g citronsaft
150 g  solsikke eller majsolie
300 g  sukker
375 g  marcipan (eller 400 g som der er i pakken)


Det tørre
300 g mel
3 tsk bagepulver ( heller lidt for lidt end lidt for meget bagepulver, så der er ikke 1½X  her)
1 tsk natron


Kildeangivelse kvalimad.dk en SKIDEgod side, brug den




Ingen kommentarer :

Send en kommentar