Vrøvl



Svigermors Frk. Jensens kogebog fra 1902 er vildt sjov at læse. Mange nyttige tips og meget gamle opskrifter. Den her MÅTTE jeg bare prøve, kun pga. navnet. :D
Jeg har prøvet at smage nogle småkager til at prøve at pynte med RI, men de har godt nok været meget søde. Normalt har jeg ikke noget imod sødt, men det var ikke nogen god oplevelse.
Vrøvl minder mere om en sød kiks, end en småkage i smagen, og til pynt med RI er det den bedste jeg har prøvet end til nu.
Det er meget sparsomt med fremgangs metoder i Frk. Jensens kogebog, Ligesom temperatuer skal man gætte sig til, så jeg fandt på noget, og det gik meget godt.

 50      g. blødgjort smør
   1 spsk. fløde
   1          æg
 60      g. sukker
   1   tsk. hjortetaksalt
250     g. mel

1. Rør/pisk smør, fløde og æg sammen med et håndpiskeris.
2. Pisk sukkert i
3. Rør hjortetaksalt i
4. Rør melet i og slut med at ælte dejen sammen.
5. Rul dejen tyndt ud, og stil den i køleskab i 20 min.
6. Stik dejen ud og læg den på bageplade beklædt med bagepapir
7.Bages i midten af oven ved 170 grader til de er gyldne i kanten, ca. 11 til 14 min alt efter tykkelse.
8.Træk bagepapir og småkager af pladen og lad dem køle på bordret.

Den flyder ikke ud, så småkagerne kan ligges meget tæt. Opskriften passer lige til 2 bageplader hos mig.
Den er ikke en smags oplevelse i sig selv, men jeg har prøvet at krydre med vanille, lakridspulver og birkes, alle endte med at have en god smag.









1 kommentar :

  1. I frk Jensens fra 1974 er vrøvl tilsat fintrevet citronskal ... det er virkeligt lækkert og har du ikke citron hjemme er appelsinskal også fint.

    SvarSlet