Chokolade creme

  
 ½  l.       fløde
200  g.      chokolade
   4   blade  husblas (fast creme) Brug evt. 3½ blad til en lidt "løsere" creme
                                            
1. læg husblas i blød i koldt vand, minimum 5 min
2. varm fløden stille og roligt op, og den behøver ikke at
    blive meget varm 
bare nok til at chokoladen kan smelte
    70-75 grader er rigeligt
3. smelt chokoladen i fløden , rør jævnligt for at undgå at
    chokoladen 
brænder på i bunden.
4. knug husblas fri for vand og put i gryden. Rør til
    husblassen er opløst.
5. hæld fløde/chokoladen i en skål, genmmen en sigte og
    læg film helt ned på overfladen af 
fløden, for at udgå
    den trækker skind.
6. sæt den i køleskab i mindst 4 timer
7. pisk den med elpisker til den bliver til en jævn og cremet
    masse. Først bliver den jevn, så tror man den er færdig, men
    bliv ved med at pisk, så bliver den meget mere cremet.

   Er den blevet for fast, det kommer lidt an på, hvor meget 
   og hvilken en chokolade du bruger, kan du gøre den mere lind, 
   med mælk, cacaomælk eller min favorit, Baileys

                        Se video
her
                                              
 Du kan lave den 4 døgn i forvejen, du kan også fryse den
 fordi der er husblas i. Op til 3 mdr.
 Du kan bruge den chokolade du kan lide
 Du kan bruge lidt mere eller lidt mindre chokolade
 Du kan mixe forskellig chokolade
 Bruger du meget mørk chokolade kan den blive grynet
 at se på 
men den smager stadig godt.
Du kan putte karamel "sirup" i , se opskrift her

Du kan fryse hele det færdige produkt, altså hele kagen når du har brugt husblas i fyldet, i modsætning til at ha brugt flødeskum
Du kan også undlade husblas og bare piske den når den er kølet, men så kan den ikke fryses og den holder heller ikke lige så længe og er ikke lige så stabil som en creme





7 kommentarer :

  1. Hejsa
    kan man bruge cremen til opsmørring og kan den fryses og så tages op og bruges

    Mange hilsner Nathalia ;o)

    SvarSlet
  2. hej Nathalia.
    Du kan ikke smørre op med den, men du kan godt fryse den. Når jeg har frosset den så når jeg skal bruge den så klipper jeg et lille hul i frost posen og sprøjter cremen lige ned på bunden.
    Hvis du vil smørre op med andet en smørcreme, så vil jeg forslå chokolade ganache.

    SvarSlet
  3. Hej. Hvilken chokolade plejer du at bruge til chokolade creme? :) Kan man bruge marabou? :)

    Mvh Christina.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan bruge lige den chokolade du bedst kan lide. Jeg kan feks bedst lide Galle&Jessen pålægschokolade. Men jeg har efter hånden brugt mange forskellige chokolader i den creme.

      Slet
  4. Kan man fryse cremen
    Tø den op og put den i kagen
    Fryse hele den pyntede kage
    Og tage op og spise den??

    SvarSlet
  5. Ja alle "mine" cremer og kager kan fryses. Jeg har kun frosset hovr jeg har fyldt og opsmurt kagen, så lade den tø op. Så betrykket den og pyntet den, med pynt der var lavet i forvejen. Jeg har læst om flere der fryser med fondant på, men det har jeg ikke mod på. Så besværligt er det heller ikke at betrække og pynte, syntes jeg.

    SvarSlet
  6. Hej kan jeg bruge den creme til pyntning af en kage? Er den fast nok til det ?

    SvarSlet